- De opvolger van de stint, de BSO-bus, mag binnenkort de openbare weg op, aldus minister Cora van Nieuwenhuizen.
- Maker van de stint, Edwin Renzen, zei begin deze week dat hij failliet zou gaan als de politiek niet op korte termijn toestemming zou geven voor het voertuig.
- Brancheorganisatie Kinderopvang zegt lang te hebben gewacht, maar heel opgelucht te zijn met het besluit.
De opvolger van de stint, de elektrische bolderkar die vooral veel gebruikt wordt door de kinderopvang, mag weer de openbare weg op. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen woensdag laten weten.
In 2018 werd de stint verboden, na een dodelijk ongeluk in Oss waarbij vier kinderen om het leven kwamen.
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en de RDW deden onderzoek naar de nieuwe stint, die de naam BSO-bus heeft gekregen.
Volgens de RDW voldoet het voertuig aan alle eisen, behalve dat het maximumaantal passagiers van acht wordt overschreden. Op dat maximum is een uitzondering gemaakt, op verzoek van de Tweede Kamer.
Bestuurders moeten voortaan eerst een training volgen voor ze ook daadwerkelijk de weg op mogen. Ook is er met de kinderopvangbranche afgesproken dat de BSO-bus zoveel mogelijk op rustige plekken wordt gebruikt, zoals op vrijliggende fietspaden of in gebieden waar maximaal 30 kilometer per uur mag worden gereden.
De wederopstanding van de stint
Het tragische ongeval in Oss in 2018 en de strenge maatregelen die daarop volgde, deden de maker van de stint aan het eind van dat jaar de das om. Eigenaar Edwin Renzen vroeg het faillissement aan en de stint leek volledig uit het straatbeeld te zijn verdwenen.
Maar slechts een half jaar later blijkt Renzen alweer druk bezig met een nieuwe stint als vervoermiddel voor en naar de kinderopvang.
Makkelijk gaat dat volgens de maker van de wagen niet. Begin deze week haalde Renzen de media omdat hij weer failliet dreigde te gaan. Ditmaal omdat minister van Nieuwenhuizen, volgens Renzen, het proces continu zou hebben vertraagd en de veiligheidseisen steeds verder hebben aangescherpt.
In RTL Nieuws reageert Renzen woensdag dan ook vol ongeloof. "Onwerkelijk. We zaten te wachten op afkeuring. Ik had dit op geen enkele manier verwacht. Dit is iets waarin ik eigenlijk niet meer durfde te geloven."
De Kamer gaf eerder al aan de stint graag weer op de weg te zien, omdat het voertuig veel wordt gebruikt door kinderopvanglocaties. Die zitten nu met extra kosten, omdat ze de stint niet mogen gebruiken.
Kinderopvang is blij met besluit
Directeur Emmeline Bijlsma van Brancheorganisatie Kinderopvang heeft er naar eigen zeggen lang op moeten wachten, maar is blij dat er nu dan duidelijkheid is. En vooral dat het besluit voor de branche positief uitvalt.
Volgens Bijlsma is de veiligheid van de stint "boven alle twijfel verheven". Ze is dan ook tevreden dat de minister "de feiten heeft gevolgd", waarmee ze doelt op de positieve adviezen die de RDW en TNO eerder hebben gegeven voor het vervoersmiddel.
Bijlsma laat weten dat honderden kinderopvangorganisaties al in de nieuwe stint hadden geïnvesteerd. Ze werd woensdagavond dan ook overspoeld met appjes en berichten van leden op het nieuws dat de opvolger van de stint toestemming heeft gekregen om binnenkort de weg op te mogen.
Lees meer over de stint:
- Het ministerie wist in 2011 al dat de stint niet deugde – minister Van Nieuwenhuizen zou dat hebben verzwegen voor de Kamer
- De opkomst en ondergang van de Stint – het tragische lot van de populaire e-bolderkar
- Onderzoeker noemt stint onveilig om kinderen mee te vervoeren – fabrikant van elektrische bolderkar wil rapport Inspectie afwachten